Wizyta uczniów i nauczycieli w Portugalii, w ramach projektu ERASMUS+, 14 – 20 października 2019

13/14 października 2019

Około północy gospodarze odebrali nas z lotniska i zawieźli do hotelu przy Seminario do Bom Pastor – prowadzonego przez siostry. Wszystkie nasze grupy narodowościowe zamieszkały w tym sympatycznym miejscu.

14 Października 2019

Po śniadaniu pojechaliśmy do szkoły  CINDOR, gdzie nastąpiło powitanie przed gospodarzy uczestników spotkania (uczniów i nauczycieli) z Bułgarii, Litwy, Włoch i Polski. Każda grupa składa się z siedmiu uczniów i dwóch nauczycieli. Zaczęliśmy od prezentacji naszych krajów w szkole FORMAÇÃO PROFISSIONAL, Podczas wystąpienia wszyscy nasi uczniowie naprzemiennie prezentowali kraj, region i szkołę, posługując się bardzo dobrą angielszczyzną.

Później odbyły się warsztaty z produkcji biżuterii.

15 Października 2019

Zwiedzaliśmy muzeum – szpital na statku Gil Eanes. Statek był sporej wielkości i w swoim czasie, podczas służby zabierał na pokład do 500 pacjentów, najczęściej z rejonów wojen i konfliktów zbrojnych.

16 Października 2019

Trzeci dzień projektu Erasmus + w szkole w Gondomar. Gospodarze zorganizowali warsztaty z fotografii artystycznej oraz tworzenia blogów. Po obiedzie  zwiedzaliśmy Porto, niestety w deszczu.

17 Października 2019

Dziś zwiedzaliśmy interaktywne muzeum historii Portugalii oraz małą piekarnię. W muzeum eksponowane były stroje ludowe z XIX i XX wieku.

18 Października 2019

Rano opuścili nas Bułgarzy. Piątek był dniem zakończenia projektu. Uczestnicy projektu otrzymali certyfikaty. Po obiedzie zwiedzaliśmy wspaniałe Muzeum odkryć geograficznych. Płynąc sześcioosobową łódką oglądaliśmy regiony świata odkrywane przez portugalskich żeglarzy: Afryka, Brazylia, Indie, Chiny, Japonia oraz Timur. Przyroda, dzikie zwierzęta naturalnej wielkości oraz towarzyszące im odgłosy zrobiły na nas ogromne wrażenie. Wydawało się, że odkrywaliśmy lądy płynąc z Vasco da Gama. W tym dniu zwiedzaliśmy również zabytki Porto. Nie mogło zabraknąć takich znanych miejsc jak Most Ludwika I oraz Katedra.

19 Października 2019

Po deszczowym tygodniu, w sobotę na 2 godziny wyszło słońce. Wykorzystaliśmy ten czas na krótki pobyt nad oceanem. Dwoje śmiałków z naszej ekipy zażyło nawet kąpieli morskiej. Wczesnym rankiem opuścili nas Włosi, a tuż po śniadaniu pożegnali się z nami Litwini.

20 Października 2019

Po śniadaniu pożegnaliśmy się z siostrą Sonią, która prowadziła hotel przy seminarium i wyjechaliśmy na lotnisko korzystając z usługi Uber.

IMG_4871umowując, wyjazd do Portugalii był bardzo udany. Nasi uczniowie doskonale porozumiewali się z rówieśnikami z krajów uczestniczących w projekcie w języku angielskim i zawarli z nimi przyjaźnie. Współpracowali również z sobą, tworząc zgrany zespół. Zwiedziliśmy wiele ciekawych miejsc, szczególnie w Porto, poznaliśmy historię i kulturę Portugalii.