W sobotę 8 maja sześcioro nauczycieli z 14 LO wyruszyło do Sofii na spotkanie szkoleniowe kadry nauczycielskiej w ramach międzynarodowego projektu Erazmus + “Od marzyciela do lidera”. Sofia oczarowała nas już na lotnisku, przede wszystkim za sprawą niezwykle urokliwego położenia w kotlinie, u stóp masywu Witosza, którego najwyższy szczyt wznosi się na wysokość 2290 m.
Nasze spotkanie rozpoczęło się w niedzielne przedpołudnie, od wspólnego spaceru po Sofii. Mieliśmy okazję zobaczyć m. in. ruiny starożytnej Serdiki – trackiego miasta założonego na terenie dzisiejszej Sofii, podbitego przez Rzymian i wcielonego wraz z całą Tracją do Imperium Rzymskie w I wieku p.n.e. Chodziliśmy po zatopionych w soczystej, wiosennej zieleni ulicach mijając cerkwie, meczety, synagogi i kościoły, a między nimi całą gamę różnorodności: piękne, stare kamienice; socrealistyczny Pałac Prezydencki, zabytkowe łaźnie z początku XX w.; betonowy plac będący pozostałością po mauzoleum Georgiego Dimitrowa – zasłużonego działacza i premiera komunistycznej Bułgarii w latach 1949 – 1949; urokliwy park miejski, w którym w zależności od pory dnia pojawiały się kolejne grupy mieszkańców (bluesowi muzycy, rodziny z dziećmi, plenerowi szachiści rodem z “Gambitu Królowej” oraz całe rzesze braci studenckiej) oraz pstrokaty targ z lokalnymi produktami spożywczymi i najróżniejszymi pamiątkami.
Od poniedziałku, w naszej partnerskiej szkole im. Thomasa Jeffersona, zaczęły się intensywne warsztaty szkoleniowe. Po zapoznaniu się z topografią szkoły, mieliśmy możliwość uczestniczyć w prowadzonej po angielsku lekcji geografii oraz w warsztatach poświęconych atrakcyjnym narzędziom edukacji zdalnej, a także nabywaniu nowych umiejętności i kompetencji, zarówno przez uczniów, jak i nauczycieli w modelu 1:1, czyli “Szkoła w chmurze”.
Kolejne dni poświęcone były: 1. przedsiębiorczości – “Lider jako wizjoner” czyli jak tworzyć projekty szkolne, których celem jest rozwiązanie problemów lokalnej społeczności poprzez umiejętne angażowanie we wspólne działania przedstawicieli różnych niezależnych podmiotów gospodarczych, samorządowych i finansowych; 2. oraz kreatywności – wspieranie edukacji poprzez działania artystyczne i manualne (warsztaty wytwarzania ozdób z filcu, tworzenie trójwymiarowych modeli DNA z żelków i origami, itp.). Ostatniego dnia, nasze warsztaty poświęcone były mediom cyfrowym: jak szukać rzetelnych informacji w morzu fake news’ów; które media są najbardziej przydatne w kontakcie z uczniami itp.
Pomiędzy intensywnymi spotkaniami warsztatowymi, nasi gospodarze zorganizowali dla nas również dwie bardzo ciekawe wycieczki: do najstarszego w Bułgarii i jednego z najstarszych w Europie miasta Plovdiv, a także do położonego w Górach Rila, Rylskiego Monasteru, wpisanego na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO ze względu na swoją niezwykłą historię i architekturę.
W piątek, 14 maja, po oficjalnym zakończeniu naszego międzynarodowego spotkania, opuściliśmy mury szkoły Jeffersona udając się prosto na lotnisko. Z żalem zostawialiśmy słoneczną Bułgarię, której mieszkańcy, historia, tradycja i kuchnia są prawdziwą próbką tej niezwykłej mieszanki kulturowej obecnej w tej części Europy.
Autor: Magdalena Brodniewicz