Drzwi otwarte

1. Położenie

Szkoła jest położona w dolnym tarasie Rataj, tuż nad Wartą, w zacisznym miejscu. Lekcje odbywają się w godz. 8:00 – 16:20 (bez zmianowości).

Do szkoły można wygodnie dojechać tramwajami: 4, 12, 13, 27 oraz autobusami: 74 i 84.

2. Kadra pedagogiczna:

32 nauczycieli, w tym 24 dyplomowanych. Wielu nauczycieli posiada dodatkowe kwalifikacje i kompetencje, m. in. w zakresie stosowania technologii mobilnych w nauczaniu.

3. Języki obce

Możliwości wyboru języka:

  • I – angielski
  • II – niemiecki, rosyjski – jako kontynuacja nauki z gimnazjum, język rosyjski nauczany od podstaw

Lekcje języków obcych są prowadzone w oddziałach lub grupach międzyoddziałowych.

W ramach danej klasy możliwe są wszelkie kombinacje co do wyboru języka i stopnia zaawansowania.

Dodatkowe możliwości w ramach nauczania języków obcych

  • poszerzenie wiedzy z zakresu kultury, geografii i historii krajów anglojęzycznych oraz krajów należących do Unii Europejskiej,
  • przygotowanie do konkursów językowych,
  • wymianę międzynarodową uczniów w programie Erasmus+ z partnerami z Włoch, Turcji i Rumunii, ze szkołą niemiecką z Landau
  • warsztaty z przedsiębiorczości w klasie trzeciej, prowadzone przez studentów zagranicznych, skupionych w międzynarodowej organizacji AIESEC,
  • kontakty z biblioteką British Council w Poznaniu.

W ramach zajęć z j. niemieckiego proponujemy: – poszerzenie wiedzy na temat krajów niemieckiego obszaru językowego oraz wybitnych postaci ze świata nauki

  • przygotowanie do konkursów językowych szkolnych i pozaszkolnych,
  • aktywną współpracę z Austriackim Ośrodkiem Kultury przy UAM (udział w warsztatach, wykładach, spotkaniach z przedstawicielami świata kultury i sztuki Austrii

oraz w projekcjach filmów w niemieckiej wersji językowej)

  • kontakty z Czytelnią Niemiecką przy UAM
  • przygotowywanie sesji oraz imprez szkolnych, propagujących język niemiecki,
  • wycieczki kształcące do Niemiec,
  • zajęcia z wykorzystaniem technologii informatycznej.

W ramach zajęć z j. rosyjskiego proponujemy: – elementy języka menadżersko-handlowego,

  • współpracę z Konsulatem Federacji Rosyjskiej w Poznaniu,
  • udział w wystawach i imprezach, przybliżających kulturę Rosji,
  • sesje naukowe, poświęcone historii i geografii Rosji oraz związkom Polski i Rosji,
  • wycieczki turystyczne do Rosji, na Białoruś
  • 4. Baza i wyposażenie:
  • 20 sal ogólnodostępnych
  • 3 pracownie przedmiotowe (biologia, chemia, fizyka)
  • sala gimnastyczna
  • boisko sportowe ze sztuczną nawierzchnią
  • 1 pracownie komputerowa
  • 4 tablice interaktywne
  • komputer w każdej sali z dostępem do Internetu (do dyspozycji nauczyciela)
  • biblioteka z Internetowym Centrum Informacji Multimedialnej
  • projektor multimedialny w każdej sali
  • 10 laptopów (w tym 6 w pracowni fizyki)
  • 90 tabletów (iPad) – 3 e-klasy
    1. Technologie stosowane w szkole:
  • bezprzewodowy dostęp do Internetu w całej szkole dla nauczycieli i uczniów
  • bezprzewodowe projekcje z tabletu
  • dziennik elektroniczny
  • nowoczesna strona internetowa (https://czternastelo.pl) dostosowana do urządzeń mobilnych
  • strona na portalu Facebook (https://www.facebook.com/14LOPOZNAN/)
    1. Opieka nad uczniami:
  • uczniowie w trakcie pobytu w szkole mogą korzystać z pomocy pedagoga i pielęgniarki
  • w budynku szkoły mieści się świetlica, w której młodzież może spędzać wolny czas i spożywać posiłki

Młodzież o bardziej sprecyzowanych zainteresowaniach może realizować swe pasje w działających na terenie szkoły organizacjach:

  • Klubie Szkoły Globalnej, Klubie Świadomego Obywatela.
  • od 2007 roku szkoła włączyła się w działalność Stowarzyszenia Współpracy ze Wschodem MEMORAMUS – nasi uczniowie korzystają z możliwości uczestniczenia

w organizowanym corocznie Marszu Pamięci do Katynia i pogłębiania wiedzy o losach Polaków na Wschodzie.

  1. Najważniejsze projekty edukacyjne realizowane w roku szkolnym 2016/17:
  • Erasmus + – główny koordynator projektu (partnerzy z Włoch, Turcji i Rumunii)

Od 1 września 2015 szkoła prowadzi projekt ERASMUS + jako główny koordynator (jedyna szkoła ponadgimnazjalna w Poznaniu)

  • Szkolna internetowa gra giełdowa – „Rekiny przedsiębiorczości”
  • Dzień przedsiębiorczości – Fundacja Młodzieżowej Przedsiębiorczości
  • Youcat na lekcji religii
  • Filmoteka szkolna – AKCJA

Nasi uczniowie aktywnie włączają się także w wydarzenia duchowe np. w działania Archidiecezjalnego Duszpasterstwa Młodzieży, w spotkania dekanalne młodzieży oraz inne działania religijne.

Nasi uczniowie także biorą udział w Olimpiadzie Teologii Katolickiej oraz innych konkursach wiedzy religijnej.

  1. Innowacje pedagogiczne realizowane w roku szkolnym 2016/17:
  • Projekt interdyscyplinarny Rowerem po Poznaniu

Nauczyciele opracowali autorskie trasy rowerowe na terenie miasta Poznania o charakterze przyrodniczym, historycznym i architektonicznym.

Uczniowie planują trasy, wsiadają na rowery, rejestrują trasy, fotografują i filmują obiekty. Na podstawie zebranych materiałów opracowują dokumenty: prezentacje,

broszury oraz filmy. Uczniowie współpracują ze sobą i nauczycielami posługując się nowoczesnymi technologiami, w tym mobilnymi.

  • Technologie mobilne w nauczaniu

Uczniowie 3 klas (1DE – , 2BC – ekonomiczno-biologiczno-chemiczna, 3B – humanistyczna) zostali wyposażeni przez szkołę w nowoczesne tablety – iPady.

Technologie mobilne wspomagają nauczanie w szkole oraz w domu ucznia.

  1. Współpraca z uczelniami:
  • Akademia Wychowania Fizycznego,
  • Wyższa Szkoła Języków Obcych im. Samuela Bogumiła Lindego,
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Instytut Historii,
  • Uniwersytet Przyrodniczy – Wydział Ekonomiczno-Społeczny,
  • Wydział Ekonomiczno-Społeczny, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza,

 

  1. Współpraca szkoły ze środowiskiem lokalnym
  • Szkoła współpracuje z Radą Osiedla Rataje.
  • Koło Wolontariuszy współpracujące ze Stowarzyszeniem na Rzecz Dzieci i Młodzieży z Mózgowym Porażeniem Dziecięcym.

Jego działalność wyróżnił dwukrotnie Prezydent Miasta Poznania w konkursie o tytuł „Poznańskiego wolontariusza”.

  • Współpraca z Przedszkolem nr 117 – m. in. w ramach akcji „Cała Polska czyta dzieciom… i my też!”
  • Współpraca z Klubem Seniora – uczniowie, występują, grając i śpiewając dla członków pobliskiego. Seniorzy goszczą w szkole, również występując przy okazji różnych uroczystości
  • Od trzech lat w XIV LO działa Szkolna Drużyna Szpiku przy Fundacji Anny Wierskiej DAR ŻYCIA, propagująca zgłaszanie się do banku dawców szpiku kostnego.
  • współpraca ze szkołą nie uczniów niepełnosprawnych „Otwarte Drzwi”
    1. Innowacyjna oferta na rok szkolny 2017/2018

Proponujemy 4 klasy

klasy

A – Artystyczna ARTE

  1. Przedmioty rozszerzone:
  • Historia sztuki

Kształtowanie zainteresowań i zdolności m.in. w zakresie:

  • znajomości stylów, kierunków i twórczości artystów,
  • znajomości terminologii sztuk pięknych,
  • umiejętności waloryzowania dzieł sztuki,
  • umiejętności dokonywania specjalistycznych opisów i analiz dzieł sztuki,
  • rozwijanie talentów plastycznych.

Stosowane formy zajęć:

  • lekcje multimedialne – filmy o sztuce i wirtualne wycieczki po muzeach,
  • zajęcia w Muzeum Narodowym, Muzeum Archeologicznym i Muzeum
  • Archidiecezjalnym,
  • wycieczki krajowe i zagraniczne powiązane ze zwiedzaniem zabytków,
  • projekty edukacyjne związane z ochroną dziedzictwa narodowego,
  • wykłady w Bibliotece Uniwersyteckiej o e-źródłach i zasobach bibliotecznych

w zakresie historii sztuki:

  • przygotowanie do udziału w Olimpiadzie Artystycznej (z historii sztuki) oraz w szkolnych i pozaszkolnych konkursach przedmiotowych,
  • organizowanie szkolnych wystaw prac plastycznych uczniów.
  • Język polski

Rozwijanie zainteresowań humanistycznych m.in. poprzez:

  • realizację przedmiotu język polski w zakresie rozszerzonym,
  • naukę z wykorzystaniem nowoczesnych technologii multimedialnych,
  • udział w realizacji projektów edukacyjnych, organizowanie sesji
  • polonistycznych,
  • korzystanie z oferty instytucji kulturalnych (kina, teatry, lekcje muzealne,
  • współpraca z bibliotekami, wykłady otwarte na poznańskich uczelniach),
  • możliwość prezentacji talentów recytatorskich, muzycznych i twórczych
  • w corocznym wieczorze poetyckim,
  • przygotowanie do udziału w szkolnych i pozaszkolnych konkursach związanych z przedmiotem.
  • Historia

W ramach zajęć oferujemy:

  • nauczanie historii w zakresie rozszerzonym,
  • rzetelne przygotowanie do egzaminu maturalnego,
  • rzetelne przygotowanie do studiowania historii i dyscyplin pokrewnych,
  • wdrażanie do samodzielnej nauki,
  • nowoczesne nauczanie z wykorzystaniem multimediów,
  • wycieczki przedmiotowe,
  • udział w szkolnych i międzyszkolnych projektach edukacyjnych,
  • rozwijanie zainteresowań humanistycznych.

 

  1. Przedmioty uzupełniające:
  • Przyroda
  • Zajęcia dodatkowe z rysunku i malarstwa

W ramach zajęć oferujemy praktyczną naukę rysunku i malarstwa prowadzoną przez artystę malarza z wykształceniem pedagogicznym.

  1. Języki obce:
  • I język: angielski jako kontynuacja nauki z gimnazjum,
  • II język: niemiecki lub język rosyjski nauczany od podstaw.
  1. Kierunki studiów, do których przygotowuje profil to m. in.:
    • historia sztuki,
    • kulturoznawstwo,
    • zabytkoznawstwo,
    • ochrona dóbr kultury,
    • konserwacja zabytków,
    • architektura,
    • filologia polska i filologie obce,
    • historia,
    • archeologia
    • etnologia,
    • europeistyka,
    • prawo,
    • politologia,
    • kierunki artystyczne.

 

B – MENTOR społeczna – pedagogiczna

 

Klasa dla osób zainteresowanych historią, polityką i problemami współczesnego świata.

Planujesz studiować np. socjologię lub pedagogikę? Twoim marzeniem jest praca w przedszkolu, a może studia na AWF? Ta oferta została przygotowana właśnie dla Ciebie! 🙂

  1. Przedmioty rozszerzone
  • Wiedza o społeczeństwie
    • zajęcia prowadzone przez doświadczonych nauczycieli posiadających uprawnienia egzaminatora maturalnego z historii i wiedzy o społeczeństwie,
    • nauczanie poprzez multimedia,
    • rzetelne przygotowanie do egzaminu maturalnego,
    • przygotowanie do udziału w Olimpiadzie oraz w konkursach wiedzy,
    • organizowanie wycieczek edukacyjnych,
    • współpraca z Sądem Rejonowym w Poznaniu,
    • współpraca z Wydziałem Nauk Społecznych i Dziennikarstwa UAM,
    • udział w szkolnych i międzyszkolnych projektach edukacyjnych,
    • organizowanie i prowadzenie debat w klasie oraz na terenie szkoły,
    • spotkania ze studentami Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa,
    • spotkania z radnymi miasta Poznania oraz z przedstawicielami władzy centralnej.

JAK WYKORZYSTAMY iPady?

Będziemy:

  • organizować wywiady i sondy uliczne, tworząc własne bazy danych,
  • tworzyć spoty wyborcze,
  • utrwalać własne symulacje rozpraw sądowych,
  • tworzyć prezentacje i filmy,
  • pracować na plikach filmowych, dźwiękowych oraz danych z badania opinii publicznej.
  • Język polski

Rozwijanie zainteresowań humanistycznych m.in. poprzez:

  • nauczanie przez multimedia,
  • realizację zagadnień programowych oraz projektów edukacyjnych przy użyciu technologii mobilnej,
  • organizowanie sesji polonistycznych,
  • możliwość udziału w dodatkowych zajęciach z zakresu poezji, teatru, dziennikarstwa, filmu,
  • korzystanie z oferty instytucji kulturalnych (teatry, kino, lekcje muzealne, współpraca z bibliotekami, wykłady otwarte na poznańskich uczelniach),
  • możliwość prezentacji talentów recytatorskich, muzycznych i twórczych w corocznym Wieczorze poetyckim
  • przygotowanie do udziału w szkolnych i pozaszkolnych konkursach związanych z przedmiotem.

 

  • Geografia
    • rozwijanie zainteresowań przemianami społeczno-gospodarczymi zachodzącymi we współczesnym świecie
    • współpraca z Wydziałem Nauk Geograficznych UAM – udział w wykładach
    • udział w zajęciach terenowych i pracach badawczych
    • wykorzystanie multimediów w nauczaniu
    • udział w projektach edukacyjnych
    • przygotowanie do konkursów szkolnych i międzyszkolnych oraz olimpiady przedmiotowej
    • udział w wycieczkach przedmiotowych i krajoznawczych
  1. Przedmioty uzupełniające:
  • Przyroda
  • Elementy socjologii ( program autorski)
  • Podstawy pedagogiki (program autorski)
  1. Języki obce:
    • I język: angielski jako kontynuacja nauki z gimnazjum,
    • II język: niemiecki lub język rosyjski nauczany od podstaw.
  2. Kierunki studiów, do których przygotowuje profil, to m.in.:
    • kulturoznawstwo,
    • architektura,
    • filologia polska,
    • historia,
    • archeologia,
    • etnologia,
    • europeistyka,
    • prawo,
    • politologia,
    • dziennikarstwo,
    • administracja,
    • bezpieczeństwo narodowe,
    • zarządzanie państwem,
    • socjologia,
    • psychologia,
    • aktorstwo,
    • ekonomia,
    • geografia,
    • geologia,
    • geodezja,
    • planowanie przestrzenne,
    • filozofia,
    • kierunki artystyczne na Akademii Sztuk Pięknych,

 

1 DE GLOBTROTER

 

  1. Przedmioty rozszerzone:
  • Geografia
  • Język angielski
  • Biologia (profil dietetyczny)/Wiedza o społeczeństwie (profil turystyczny)
  1. Przedmioty uzupełniające:
  • Historia i społeczeństwo (oba profile)

Profil dietetyczny

  • Podstawy dietetyki (program autorski)

Kształtowanie zainteresowań i zdolności m.in. w zakresie:

  • Podstawowe zagadnienia związane z żywieniem człowieka
  • Znaczenie żywienia w sporcie
  • Energia a wydolność organizmu ludzkiego
  • Przed, podczas i po treningu
  • Piramida zdrowego żywienia
  • Suplementacja zdrowego człowieka
  • Żywienie w treningach i podczas zawodów
  • Utrata masy ciała
  • Przyrost masy ciała
  • Przepisy

Stosowane formy zajęć:

  • Lekcje multimedialne: filmy i prezentacje realizujące zagadnienia związane z dietetyką
  • Wdrażanie do samodzielnej nauki
  • Przewidziane konferencje tematyczne związane z zagadnieniem żywienia człowieka
  • Zajęcia praktyczne: przygotowywanie podstawowych potraw
  • Możliwy udział w Międzynarodowych Targach Poznańskich: targi gastronomiczne i sportowe
  • Rozwijanie indywidualnych zainteresowań
  • Trener personalny (program autorski)

Kształtowanie zainteresowań i zdolności m. in. w zakresie:

  • Trening indywidualny
  • Trening zdrowotny
  • Trening sportowy
  • Trening oparty na funkcjonalnym ruchu
  • Hartowanie kondycji, wzmacnianie mięśni oraz kształtowanie atletycznej sylwetki
  • Diagnostyka funkcjonalna
  • Indywidualny dobór środków treningowych
  • Właściwy odpoczynek i regeneracja
  • Indywidualny dobór ćwiczeń rozciągających mięśnie

Stosowane formy zajęć:

  • Lekcje multimedialne – filmy i prezentacje realizujące zagadnienia związane z treningiem
  • Warsztaty z wykorzystaniem poznanych elementów treningu
  • Konferencje tematyczne
  • Zajęcia praktyczne

Profil turystyczny

  • Edukacja europejska

Edukacja europejska – zajęcia poświęcone powstaniu i funkcjonowaniu Unii Europejskiej, jej współpracy z innymi krajami, charakterystyce państw europejskich

wzbogacone warsztatami europejskimi przy współpracy z Regionalnym Ośrodkiem Debaty Międzynarodowej (program autorski)

  • Historyczne atrakcje Polski (program autorski)
  • Geograficzne atrakcje Polski (program autorski)
  1. Języki obce:
    • I język: angielski jako kontynuacja nauki z gimnazjum,
    • II język: niemiecki lub język rosyjski nauczany od podstaw.
  2. Kierunki studiów, do których przygotowuje profil to m. in.:
    • Wychowanie Fizyczne
    • Sport
    • Dietetyka
    • Animacje Sportowe Osób 50 plus
    • Turystyka

 

drzwiotwarte