Edukacja intertekstualna na lekcjach języka polskiego (i nie tylko)

Edukacja intertekstualna na lekcjach języka polskiego (i nie tylko) – podsumowanie działań w
ramach innowacji pedagogicznej w klasie IAA
W czerwcu zakończył się cykl wydarzeń w ramach innowacji pedagogicznej w klasie IA Arte. Celem
naszych działań było przede wszystkim wykształcenie kompetencji w zakresie poszukiwania, selekcji i
oceny wartości tekstów kultury, a także umiejętności mądrego, świadomego korzystania z oferty
kulturalnej miasta.
W listopadzie dzięki uprzejmości Matyldy Małeckiej i Doroty Bekas – fotografek oraz właścicielek
Moiz Studio mieliśmy okazję stanąć po obu stronach obiektywu i spróbować swoich sił w tworzeniu
sesji fotograficznej.
Jesienią i zimą zmierzyliśmy się z klasyką filmu animowanego. Podczas lekcji języka polskiego na
przykładzie „Schodów” Stefana Schabenbecka i „Wiklinowego kosza” Mirosława Kijowicza uczyliśmy
się analizy filmu i wykorzystywania go jako kontekstu.
W lutym odwiedziliśmy Muzeum Narodowe w Poznaniu. W pierwszej części zajęć wysłuchaliśmy
wykładu na temat powiązań sztuki z motywami antycznymi i biblijnymi, a w drugiej zwiedziliśmy
wystawę pt. „Idę w świat i trwam” prezentującą obrazy Jacka Malczewskiego ze zbiorów lwowskiego
muzeum. Poszukiwanie motywów literackich, symboli i alegorii w sztuce oraz zdobywanie
kompetencji kulturowych poprzez pracę grupową oraz wymianę poglądów dało nam dużo
satysfakcji.
W marcu klasa uczestniczyła w wyjściu do Teatru Cortiqué przy Szkole Baletowej Anny Niedźwiedź
na spektakl „Ach te koty”. Było to dla naszej społeczności szczególne wydarzenie, ponieważ w
przedstawieniu wzięła udział koleżanka ze szkolnej ławki – Gabrysia Grześkowiak. Musical
zaczarował nas feerią barw, światła i muzyki. Byliśmy pod ogromnym wrażeniem niezwykłych
zdolności tancerzy, akrobatów, wokalistów oraz pełni uznania dla pracy choreografów, projektantek
kostiumów i charakteryzatorów.
W kwietniu zobaczyliśmy „Piękną i Bestię” – magiczny spektakl Teatru Muzycznego i klasykę
musicalu. Byliśmy zachwyceni muzyką, kostiumami i choreografią, a także solowymi występami
dwojga głównych bohaterów. Duch Disneya wciąż jest żywy i wciąż uwodzi publiczność, co
potwierdziły owacje na stojąco oraz gorąca wymiana wrażeń po spektaklu.
W kwietniu również mieliśmy okazję wcielić się w jurorów podczas filmowych pokazów najnowszej,
rodzimej animacji w ramach 11. Ogólnopolskiego Niezależnego Festiwalu Animacji O!PLA. Filmy
poruszały problemy wykluczenia, dojrzewania, kruchości czasu i utraty, konfrontacji z trudnymi
emocjami, a także ekologii i współczesnych mediów. Ciekawość wzbudziły techniki animacji: od
klasycznej – malarskiej i wycinankowej po technikę komputerową.
W czerwcu zakończyliśmy tegoroczny cykl wystawą „Barbie. Nieznane oblicza” w Muzeum Sztuk
Użytkowych. To nie tylko sentymentalna podróż od narodzin poprzez kolejne wcielenia tej kultowej
lalki, ale również pretekst do refleksji na temat zmieniającej się roli kobiety i kanonów piękna w
kulturze Zachodu.
Obcowanie ze sztuką, filmem i teatrem oprócz ogromnej satysfakcji dało nam coś jeszcze – nowe
pomysły i sposoby omawiania tekstów literackich oraz problemy do dyskusji i wymiany myśli.
Pojawiają się powoli kolejne pomysły na kontynuację działań w przyszłym roku. Wakacje to dobry
czas, by zregenerować siły i poszukać inspiracji.


Klasa IA Arte pod kierunkiem Katarzyny Połońskiej